Antwoord op: Deel foto’s van jouw successen (of iets minder succesvol…. ;-))

• ChristiaanSoilbase

Lid
    24 juli 2025 bij 6:00 am

7500 kg wintertarwe telen met 47 kg N gift per hectare? Ja dat kan.

Al een paar jaar ben ik hiermee bezig en denk dat het kan; flink besparen op de stikstofgift en GBM én toch een gezond gewas en een degelijke opbrengst.

Ik teel op leemhoudende zandgrond. Afgelopen jaar heeft er, voordat ik de tarwe heb gezaaid, een groenbemestermengsel op het perceel gestaan vanaf eind juli. In juli is er ook 30m3 rundvee drijfmest uitgereden. De mest heb ik via de groenbemester en de wintertarwe proberen vast te houden en dit lijkt goed gelukt! Op 15 september is de wintertarwe gezaaid (180kg/ ha) en is er een bodemherbicide gespoten. In november ben ik begonnen met de eerste ondersteunende sporenelementen bespuiting op basis van plantsap analyses.

Dit voorjaar zijn er meerdere keren biostimulanten samen met enkele sporenelementen op basis van de plantsap uitslagen op de tarwe gespoten. Na de bodemherbicide bespuiting is er geen enkele GBM gebruikt. Qua bemesting is er in totaal 40 kg N per hectare gestrooid (KAS) in de vorm van twee giften van 20 kg N per hectare. Daarnaast is er eenmalig een bladbemesting met 7kg N ureum per hectare toegepast, in totaal dus 47 kg stikstof per ha. De gezondheid van het gewas is uiteraard in de gaten gehouden.

Het gewas zag er super uit en de grote gezonde bladeren vielen erg op. Afgelopen week is de tarwe geoogst en bleek de opbrengst gemiddeld 7500 kg/ ha. Ik ben hier erg blij mee en de tarwekorrels zagen er goed uit! In de regio wordt 9500 kg wintertarwe gehaald bij een volle stikstofgift en de noodzakelijke bespuitingen.

Ik denk dat mijn manier van werken echter het financiële saldo kan verhogen. De teelt was erg goedkoop en ik denk dat er nog meer mogelijk is qua opbrengst. Dit is inmiddels het 5de jaar dat ik hiermee experimenteer en 7500kg lijkt momenteel de bijbehorende opbrengst te zijn op deze grond met deze stikstofgift en mijn manier van werken.

De tarwe zag er wederom mooi uit met een prima opbrengst en met een goed saldo!

Uiteraard is het meer dan alleen verminderen van de stikstofgift en GBM’s, het is onderdeel van een integraal plan met bewuste keuzes in rassen, groenbemester mengsels, gereduceerde bodembewerkingen en inzet van dierlijke mest. Het is nog verre van perfect, maar voor mij is dit een bewijs dat er nog te ontdekken valt!